Wasteilen en Crocks schoenen uitdelen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Stichting Hart voor Cambodja - WaarBenJij.nu Wasteilen en Crocks schoenen uitdelen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Stichting Hart voor Cambodja - WaarBenJij.nu

Wasteilen en Crocks schoenen uitdelen

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Stichting

11 Juli 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

woensdag 14 juli 2010

Vanmorgen om 8.00 uur waren 50 arme mensen uitgenodigd om bij het huis van Yean’s zus langs te komen.
Aun de zus van Yean heeft voor al deze mensen een grote roestvrijstalen wasteil gekocht met daarin tandenborstels, tandpasta, teenslippers, sjaal , sarong en een grote zak waspoeder.
De mensen waren erg blij toen ze dit van ons overhandigt kregen.
Een leuke reactie van een vrouw was dat ze zei ”zo’n wasteil heb ik al mijn hele leven willen hebben” .
Hierna zijn we naar Monkol boreay gereden met een brommertaxi.
Hier hebben we op een school voor kinderen uit arme gezinnen 10 zakken rijst (500 kilo) geschonken.
De kinderen krijgen op school te eten omdat ze vaak thuis slecht te eten krijgen.
We kregen nog een kleine rondleiding door de school.
We hoorden al Cambodjaanse muziek, een groep kinderen was aan het dansen . Wat een leuk gezicht om zo’n grote groep kinderen te zien dansen en vooral plezier te hebben met elkaar.
Er stond een lerares bij die de kinderen de Cambodjaanse dansstijl aan het leren was.

Toen we op school klaar waren zijn Lizette, Liën Dilan en Marco naar een internet café gegaan om het reisverslag op de site te zetten. Yean en haar zus zijn nog naar de markt gegaan om inkopen te doen.
We waren om 13.30 uur weer terug bij het huis.
Het eten stond al klaar en we hebben vis, vlees en rijst gegeten.
Na het eten even rustig aan gedaan, even lekker uitrusten in een hangmat.
Ook nog gekeken naar de timmermannen die aan het werk voor ons zijn om kippenhokken te maken. Vandaag zijn er al drie kippenhokken helemaal klaar gemaakt. De ander 7 kippenhokken schieten ook al aardig op, alleen het gaas moet er nog om gespannen worden en er moet nog een deurtje in gemaakt worden.

Aan het einde van de middag zijn we met de brommertaxi naar de steengroeve gegaan. Hier werken mensen onder hele slechte omstandigheden . De mannen hakken grote stukken steen uit de berg.
Onder aan de berg zie je vrouwen en ook kinderen werken. Zij hakken de grote stukken weer in kleine stukjes met een klein hamertje.
Hier hebben we spullen uitgedeeld die we in Nederland gekregen hebben.
Spullen zoals crocks schoenen (gekregen van Siebenga schoenen van de markt Staphorst) en kleding voor de kinderen. Ook nog wat stevige tassen gegeven en springtouwen voor de meisjes.
Hier zagen we ook weer veel blijde gezichten van kinderen en ouders.

Bij het huis werd er door de kinderen nog een partijtje gevoetbald, vinden ze in Cambodja ook erg leuk om te doen.
Alle kinderen in de buurt doen mee.

donderdag 15 juli 2010

Vanmorgen al vroeg vertrokken want we gingen met de hele familie naar een waterval.
We hadden een minibus geregeld waar je in Nederland met 9 personen in mag zitten.
Toen we gingen vertrekken en iedereen gingen tellen kwamen we op 19 personen uit (inclusief de taxichauffeur).
We gingen naar het plaatsje Pailin, dit ligt ter hoogt van Battambang aan de Thaise grens.
Na anderhalf uur rijden gingen we eerst even naar een plaatselijk marktje om nog fruit te kopen voor onderweg.
Hierna doorgereden en eerst nog een bezoek gebracht aan een tempel boven op een berg.
We hadden een prachtig uitzicht en de natuur was er prachtig.
Het was ondertussen al weer aardig heet geworden en de kinderen wilden erg graag zwemmen bij de waterval.
Vlak voordat we bij de waterval waren zijn we gaan eten.
Yean’s zus en dochter Tooth waren al om 5.15 uur opgestaan en hadden eten gemaakt.
De lunche bestond uit rijst en rundvlees en het smaakte erg lekker.

Nadat alles terug gezet was in de bus zijn we naar de waterval gelopen. We moesten zelfs intree betalen 5$ .Omdat we nog niet konden zien hoe de waterval eruit zag waren we heel benieuwd.
Het vonden het allemaal een prachtige waterval met hele mooie rotsen.
Iedereen is in het water gegaan en je kon er heerlijk zwemmen.
We hebben erg veel lol gehad met elkaar en vooral de stroomversnellingen waren erg leuk.
“Center parks in Cambodja”.
Na twee uur zwemmen begon het nog te regenen.
Een tropisch buitje het was een heerlijke afkoeling.
Om 18.15 uur waren we weer terug bij huis.
Hierna nog druk geweest met o.a. de was. In Nederland gooi je het in de wasmachine, dit kennen ze hier niet. Alles word nog met de hand gewassen zittend op de grond bij de waterput.
en hier gaat erg veel tijd in zitten. Als wij de was doen worden we ook wel uitgelachen want wij doen het natuurlijk nooit goed, we worden daarom ook vaak geholpen door de familie.
’S Avonds snert gegeten dit hadden we meegenomen uit Nedeland met echte unox worst.
Iedereen heeft heerlijk gegeten!

• 16 Juli 2010 - 10:01

Wilma:

Wat geniet ik van jullie verslag! En die prachtige foto"s!
    Maak er nog een mooie tijd van.

• 16 Juli 2010 - 11:34

Kees En Coosje:

Hoi hoi vriendjes,
    We worden er stil van. Wat een prachtig werk doen jullie! En bijzonder fijn dat jullie ons bijna à la de minute bijpraten. Doe de hartelijke groeten aan de familie.
    Krijg weer de warme groeten van
    K&C

• 16 Juli 2010 - 12:58

Caroline:

Snert eten in een snikheet Cambodja hihi:)
    geweldig die kinderen met die crocks en wat een verschil met hun oude schoeisel. wat zullen jullie lekker gezwommen hebben, heerlijk. fijn dat jullie naast het harde werken voor de stichitng toch ook tijd hebben om samen met de familie leuke uitstapjes te maken. heel veel pelzier met de bruiloft van Visal. ben benieuwd naar de fotoos. dikke kus en groet aan allen.

• 16 Juli 2010 - 19:55

Jans:

Wat fijn dit allemaal te lezen wat jullie doen en beleven, geweldig. Ik zou graag om een hoekje kijken morgen bij de bruiloft van Visal en zijn toekomstige vrouw.
    Denk veel aan jullie. Geniet vooral.Feliciteer de familie van mij. Dat bamboetreintje riep veel herinneringen op. Lieve mensen een dikke knuffel van Oma, Ma en Jans.

• 17 Juli 2010 - 07:10

Andre:

Mooie verhalen. Ben benieuwd naar jullie outfit bij de bruiloft. Hier is het naar alle oranjegekte weer heeeeel rustig geworden. Nog veelvakantieplezier.

• 17 Juli 2010 - 07:18

PS jullie kunnen wat extra fotoos plaatsen.

• 17 Juli 2010 - 17:19

Wybo & Geke:

Wij hebben ook weer genoten van jullie mooie verhalen.Wat doen jullie toch goed werk daar.We hopen dat jullie mogen genieten van een mooie bruiloft en doe iedereen de groeten van ons in Staphorst.

• 17 Juli 2010 - 18:08

Susan:

Hallo Allemaal
    Wat fijn om jullie verhalen elke dag weer te lezen en de mooie foto's te zien. Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat. yean wat leuk om te zien dat de kinderen zo blij zijn met de schoenen.
    ik ben erg benieuwd naar de volgende verhalen.
    succes nog verder met jullie mooie werk en tot snel.
    Groeten Susan Nekoui

• 16 Augustus 2010 - 09:36

Vannak:

IK moest eerst huilen, maar dan ook lachen om de gezichten van de kindjes die zo vrolijk kijken!!